Заштитни сликарско – конзерваторски радови на фрескама реализовани су у једној кампањи од 01. 07. 2018. до 29. 10. 2018. Урађени су радови на сачуваним деловима зидног сликарства и слободним повшинама (украсном малтеру) у: олтарском простору, и шест стубаца у наосу храма. Ове радове је финасирало Министарство културе и информисања Републике Србије. Пројектант радова и надзор обављао је проф. мр Мирослав Станојловић, сликар -конзерватор а извођач је било предузеће КОТО из Београда. Радове је изводила екипа стручних сликара - конзерватора ангажовних од тог предузећа.
Делови изузетно вредног живописа из 14. века, споменика културе који се налази на листи светске културне баштине УНЕСКО-а, били су одраније угрожени продирањем влаге, ефлоресценцијом, као и интензивним талозима чађи и атмосферске прашине. Овакви депозитни наноси мењали су основне, односно полазне вредности сликарства тако што су га визуелно изопачивали, затамњивали и заклањали. На основу обављених физико – хемијских истраживања, карактеризације соли и утврђивања својстава тамног талога, одређена је још одраније методологија за њихово одстрањивање. Резултати чишћења су очигледни. Сликарско –конзерваторски радови у овим деловима храма су правовремен и логичан наставак изведених радова до сада и њихово комлетирање. Представљају успешан завршетак свих досадашњих радова, изведених у последњој деценији.
Такође, ојачани су и ослабљени делови зидног сликарства, различитог степена деструкције. Ове изузетно драгоцне целине, после ових интервенција сада су читкије и јасније за посматрача. После ових сликарско-конзерваторских радова на одговарајући начин су трајно ојачани и презентовани. Светлих и ведрих боја, јасна иконографска садржина доприноси свечаном изгледу олтарског простора – најважнијег богослужбеног дела храма. Сви изведени радови, употреба савремених матријала, у погодном унутрашњем амбијенту храма, по свим назнакама тебало би да обзбеде дуговечно постојање зидном сликаству. Један од најлепших храмова у наслеђу српског народа после ових радова има и живопис, конзервисан презентован по свим мерилима свремене заштите – организован по принципу минималних итервенција.
Урађено је:
ОЛТАР - Укупна површина живописа 160 m2
- Уклањање опшива - 35 m
- Постављање новог опшива - 35 m
- Уклањање или обрада пломби - 4 m2
- Уклањање или дорада старих ретуша - 12m2
- Ојачавање инјектирањем - 5 m2
- Ојачавање сликаног слоја фиксирањем - 2,5 m
- Чишћење живописа - 160m2
- Постављање новог украсног малтера - 25 m2
- Прерада површине старог украсног малтера - 40 m2
НАОС - ступци
- Уклањање старог украсног малтера - 17 m2
- Постављање новог украсног малтера - 17 m2
- Уклањање опшива - 25 m
- Постављање новог опшива - 25 m
Стручни тим:
- проф. мр Мирослав Станојловић, сликар – конзерватор, надзор,
- МА Немања Комненовић, сликар – конзерватор, вођа стручног тима,
- мр Љубиша Филиповић, сликар,
- МА Зорица Савић, сликар - конзерватор,
- МА Гојко Мрковић, сликар - конзерватор,
- МА Станица Младеновић, сликар-конзерватор,
- Анастасија Јовичић, сликар - конзерватор,
- МА Марија Вранић, сликар - конзерватор,
- МА Страхиња Ђорђевић, сликар-конзерватор,
- Милан Ћук, сликар - конзерватор,
- Лука Новаковић, сликар-конзерватор,
- Илија Андрић, студент конзервације,
- Драгомир Свечак, дипломирани вајар примењ. вајарства,
- Урош Поповић, сликар - конзерватор.
проф. мр Мирослав Станојловић, сликар - конзерватор
Грачаница, 29.10.2018.